ISSN 1400-5751
Forsränningsolycka
den 28 maj 1995
i Råneälven, BD län
O-05/95
SHK Statens haverikommission ¤ Board of Accident Investigation
1995-11-16
Sjöfartsverket
601 79 NORRKÖPING
Rapport O 1995:3
Statens haverikommission (SHK) har undersökt en forsränningsolycka som inträffade
den 28 maj 1995 i Råneälven, BD län.
SHK överlämnar härmed enligt 14§ förordningen (1990:717) om undersök- ning av
olyckor en rapport över undersökningen.
SHK emotser tacksamt besked om hur de i rapporten intagna rekommenda- tionerna följs
upp.
Sven-Erik Sigfridsson Jan Mansfeld
1.1 Händelseförlopp
1.1.1 Olyckan
1.1.2 Forsränningens planering och genomförande
1.2 Personskador
1.3 Olycksområdet
1.4 Båtarna
1.5 Vattenföringen vid olyckstillfället
1.6 Vädret
1.7 Medicinsk information
1.8 Uppgifter om de omkomnas erfarenheter av forsränning 9
1.9 Teknisk undersökning av båtarna
1.10 Något om egenskaperna hos strömmande vatten och grunderna för forsränning.
1.10.1 Strömmande vatten
1.10.2 Forsränningens grunder
1.11 Säkerhetsbestämmelser
1.12 Räddningstjänstens genomförande
2.1 Forsränningen
2.2 Olyckan
2.3 Överlevnadsmöjligheter
2.4 Säkerhetsbestämmelser
2.5 Räddningstjänstfrågor
3.1 Undersökningsresultat
3.2 Orsaker till olyckan
Statens haverikommission (SHK) underrättades den 28 maj 1995 kl. ca 14.30 om att två
båtar kantrat i samband med forsränning i Grenholmsforsen i Råneälven samma dag några
minuter efter kl. 13.00
Olyckan har undersökts av SHK, som företrätts av S-E Sigfridsson, ordförande, och
Jan Mansfeld, utredningschef. SHK har biträtts av Erik Söderlund, operativ expert, och
Lars Laurell, medicinsk expert.
Undersökningen har följts av Sjöfartsverket genom Lars Tenow.
Syftet med SHK:s undersökningar är uteslutande att förebygga framtida olyckor och
tillbud.
Råneälvens Vildmarksservice AB bildades under 1994 och avsåg att börja bedriva
kommersiell forsränning under 1995. Söndagen 28 maj 1995 vid middagstid startade två av
företagets forsrännare från Mårdsel i var sin båt med vänner och bekanta. I
Grenholmsforsen, som ligger några hundra meter nedströms en kraftig älvkrök,
upptäckte forsrännarna att en vals som man avsåg att passera igenom var kraftigare än
beräknat. den första båten körde in i valsen, bromsades upp och kantrade. Den andra
båtens förare uppfattade vad som hände och försökte styra undan men hann inte
fullborda manövern. Även den båten kantrade.
Samtliga fjorton ombordvarande hamnade i vattnet. Sex av dem lyckades ta sig i land. De
åtta övriga drunknade.
Olyckan orsakades av bristfälliga förberedelser för färden, främst i fråga om
rekognoscering, kontakt med säkerhetschefen och val av utrustning för deltagarna.
Rekommendationer
HK rekommenderar Sjöfartsverket
1. att verka för att ansvaret för tillsyn över den kommersiella forsränningen
klarläggs,
2. att verka för att FoRS-reglerna för kommersiell forsränning ses över, främst i
fråga om skydd mot nedkylning, flythjälpmedel och referenser för vattenstånd,
3. att verka för att FoRS tillsyn över forsränningsföretagen förbättras och
4. att verka för att kunskapsläget i fråga om risker för nedkylning och om
lämpliga flythjälpmedel för forsränning förbättras.
1.1.1 Olyckan
Råneälvens Vildmarksservice AB bildades 1994 och avsåg att börja bedriva forsränning
kommersiellt under1995. Delägarna i bolaget skaffade sig därför under 1994 den
utbildning som de behövde för ändamålet. Viss trafik mot betalning förekom dock under
sommaren 1994. I syfte att skapa en positiv syn på verksamheten hos befolkningen i
området avsåg man inom företaget också att skapa en tradition som innebar att man
inledde säsongen med en forsfärd där forsrännarna tog med sig vänner och bekanta som
tidigare anmält sitt intresse för en forsfärd. Den nu aktuella forsränningen var
avsedd att bli den första i den traditionen och ägde rum söndagen den 28 maj 1995 med
start vid middagstid från Mårdsel (Mårdudden). Två av forsrännarna hade tagit var sin
av företagets båtar. De fördelade passagerarna så att varje båt fick lika många.
Grenholmsforsen ligger några hundra meter nedströms en kraftig älvkrök. När den
första båten rundat kröken, upptäckte forsrännaren att den vals1 man normalt
passerade igenom bar kraftigare än väntat. Han insåg att han inte hade tid att väja
undan, varför han styrde båten mot denna vals, som föregående år vid då rådande
höga vattenstånd kunnat passeras. När båten körde in i valsen bromsades den upp och
fastnade. Strax därefter kastades båten omkull av vattenmassorna. Den andra båtens
forsrännare uppfattade det inträffade och försökte styra till höger om valsen, men
hann inte fullborda undanmanövern. Båten kantrade i valsen.
Alla fjorton ombordvarande hamnade i vattnet. Sex av dem lyckades ta sig i land. Sju av de
övriga, som alla drunknade, kunde bärgas kort efter olyckan. Den åttonde återfanns
först senare.
Ett vittne, som videofilmat båtarnas avfärd från Mårdsel och deras passage genom
Långforsen, hade tagit sig fram landsvägen till i närheten av Grenholmsforsen. När han
anlände dit såg han de två kantrade båtarna och människor som flöt på vattnet. Han
larmade 90 000 på sin mobiltelefon och blev kopplad till Sjöräddningscentralen
Stockholm. Därifrån larmades räddningstjänsten och polisen. Räddningsvärnet i
Gunnarsbyn var först på platsen, därefter kom ambulanser och sjukvårdspersonal från
Boden. Slutligen anlände även två helikoptrar som kunde föra de överlevande, varav
två, som kommit i land på en holme i älven, fick hämtas därifrån av en av
helikoptrarna, till sjukhus.
1.1.2 Forsränningens planering och genomförande
De två forsrännare som tagit initiativet till färden vid detta tillfälle hade planerat
resan under en längre tid. Det hade bestämts att resan skulle göras vid något
lämpligt tillfälle, men något datum hade inte satts ut. Under veckan före olycksdagen
bedömde de att tiden kunde vara lämplig eftersom vårfloden sannolikt skulle sträcka
sig över veckohelgen den 27 och 28 maj. Under vårfloden är forsarna stridare och ger
därför en våldsammare färd än senare på säsongen. Under sommaren är
vattenföringen i Råneälven otillräcklig för en längre forsfärd, eftersom
vattenståndet på långa sträckor är så lågt att bottenstenarna hindrar en färd. Den
hade vidare beslutat att forsfärden skulle företas med två båtar, så att
besättningarna kunde bistå varandra om en kantring eller annan olycka skulle inträffa
under färden. Dessutom var de överens om att de måste få så många deltagare att
båtarna blev tillräckligt tunga för att få den levande kraft som behövdes för att
kunna passera en vals.
Under fredagen den 26 maj gjordes ett försök att samla ett tillräckligt antal
intresserade för en forsfärd dagen därpå. Ursprungligen hade de avsett att genomföra
färden lördagen den 27 maj. På lördagen regnade det emellertid och man beslöt att
skjuta upp färden till söndag.
1 Med vals menas en vattenmassa som roterar runt en horisontell axel i ett vattendrag.
På lördagkvällen gick de båda forsrännarna tillsammans igenom vilka som skulle
följa med. Det bestämdes att de deltagare som kom från Råneå skulle träffas ca kl.
09.30 för att tillsammans lasta in utrustningen i bilar och därefter gemensamt resa upp
till Mårdsel. Ett annat sällskap från Gunnarsbyn skulle träffas en timme senare. Den
äldste av forsrännarna hade ombesörjt att det fanns ett så stort antal flytvästar att
man kunde vara förvissad om att alla fick en flytväst som var avpassad efter hans eller
hennes vikt. Två av deltagarna hade tagit med sina egna flytvästar. Alla flytvästar var
s.k. seglarvästar.
Frågan om ytterligare personlig skyddsutrustning såsom hjälmar eller våtdräkter hade
inte diskuterats. En av deltagarna hade haft med sig våtdräkt, men han har påpekat att
det blev aldrig aktuellt att ta på sig den.
Alla deltagarna samlades först vid Korpforsen, där de iakttog vattenflödet. Därifrån
körde man mot startplatsen. De såg även älven under bilfärden och gjorde bedömningen
att vattenståndet var högt, men inte så högt att färden måst inställas. De hade
även stannat och tittat på vattenflödet i Klingersel.
Ungefär kl. 10.45 var man vid utgångspunkten för färden, en badplats i Mårdsel.
Båtarna pumpades upp och sattes i vattnet. Utrustningen lastades i och stuvades ombord.
Deltagarna provade ut och tog på sig flytvästar. Varje deltagare utom en fick en paddel.
Deltagarna fördelades på båtarna så att dessa skulle få samma last. De tyngsta skulle
sitta längst fram för att båtarna lättare skulle kunna ta sig igenom valsarna.
Dessutom såg man till att besättningarna blev jämbördiga i fråga om erfarenhet.
En av forsrännarna har vid samtal påpekat att alla deltagare var medvetna att de deltog
på egen risk. Det meddelandet fick alla när de var samlade på stranden vid båtarna i
samband med säkerhetsinformationen.
Före avfärden hölls en instruktion av en utbildad forsrännare som dock inte själv
hade befäl i någon av båtarna. Deltagarna uppmanades att hälla sig i det rep som
löpte högst upp längs hela båten. De fick också information om den ordergivning som
gällde vid bruket av paddeln.
I instruktionerna påpekades hur man skulle bete sig om man hamnade i vattnet. Enligt de
råd dom gavs skulle man låta sig flyta med strömmen liggande på rygg med fötterna i
strömriktningen. Det gavs ingen anvisning om vart man skulle simma i händelse av
kapsejsning utan endast att man skulle försöka hålla sig i båtarna.
I första hand skulle båtarna bistå varandra. Man skulle hålla sig kvar vid båten och
inte försöka simma mot land.
När båtarna lagt ut, fick deltagarna prova på att paddla och öva de manövrar som
forsrännren efter han gav order om. En av deltagarna har dock påpekat att det inte
riktigt hade klargjorts om exempelvis "vänster" betydde att de som satt till
vänster skulle paddla eller om avsikten var att båten skulle svänga åt vänster. Det
klargjordes heller aldrig hur man skulle kunna både paddla och hålla sig i repet
samtidigt.
Första delen av färden gick lugnt och deltagarna fick ytterligare tillfälle att öva
paddling. Första forsen upplevdes som uppfriskande av dem som tidigare inte varit med om
någon forsfärd. Båten upplevdes som trygg och forsrännaren verkade behärska
situationen. Även att vittne på stranden har uttalat sig positivt om första delen av
färden.
Forsrännaren i första båten hade passerat Grenholmsforsen vid fjolårets vårflöde,
som även det hade varit ovanligt kraftigt. Vid det tillfället hade han gått genom den
stora valsen. Så snart han passerat älvkröken före Grenholmsforsen såg han att valsen
var större än året innan. Förvarningstiden var kort, eftersom valsen ligger nära
älvkröken. Han bedömde att enda chansen att ta sig igenom valsen var att "trycka
sig igenom". Han skrek åt passagerarna att de skulle paddla så mycket de orkade.
Alla paddlade men trots det blev det tvärstopp inne i valsen. Båten åkte upp på
valsen, där den svängde ett kvarts vara åt höger. Därefter sjönk den tillbaka ner i
valsen och kantrade i riktning mot den efterkommande båten. Forsrännaren i den andra
båten försökte föra sin båt närmare västra stranden. Han lyckades få båten något
närmare älvstranden, men båten gick ändå in i valsen i en vinkel av ca 30 grader.
Även denna båt åkte upp på valsen, där den vred sig, sjönk ner i valsen och
kantrade.
Från första båten överlevde forsrännaren och en kvinna. De omkomna i båt 1 var fyra
män i åldrarna 46, 42, 39, och 27 år samt en 17-årig kvinna. Iden andra båten
överlevde fyra män bland dem forsrännaren. Av passagerarna i båt 2 omkom två kvinnor
i åldrarna 31 och 30 år samt en 33-årig man. Den överlevande kvinnan fyller 36 år
under 1995. Åldrarna för de överlevande männen var 30, 24, 23 och 22 år.
De överlevande har inför kommissionen redogjort för sina upplevelser före och under
olycksfärden. Samtliga har omvittnat att det var med yttersta ansträngning de klarade
tiden i vattnet. Det kalla vattnet verkade förlamande. Den kvinna som överlevde har saft
att hon inte skulle ha klarat sig om hon inte hade fått hjälp av forsrännaren i båten.
De två hamnade på en landtunga , som genom översvämningen var helt kringfluten av
vatten.
Fyra av männen tog sig i land på älvens västra strand. En av dem sprang tillbaka till
Mårdsel, hämtade sin bil och åkte tillbaka för att hjälpa sina kamrater. De
överlevande har berättat att de var så uttröttade efter ansträngningen att det var
med största svårighet som de kunde ta sig upp på land.
De överlevande har inte kunnat ange hur länge de låg i vattnet. En av forsrännarna har
med ledning av strömningshastigheten hos vattnet och sträckan de tillryggalade i vattnet
bedömt att de hade varit i vattnet mellan två och sju minuter.
Alla överlevande har skildrat svårigheterna. Den första var att komma ur den vals där
båtarna kantrade. Efter att de kommit ur den första valsen kom de in i en eller flera
forsar eller valsar, där de på nytt fick huvudet under vattenytan.
Av de fjorton som gav sig ut på forsfärden drunknade åtta. De sex som överlevde
fick inga bestående fysiska skador. De återhämtade sig snabbt efter olyckan.
Älven är på olycksplatsen relativt smal med ganska branta stränder klädda med klen
skog som vi tillfället var översvämmad, de bild nedan. Älvens bredd vid olyckan var ca
45 m. Vattenhastigheten var hög även i ej forsande partier. Mindre valsar fanns längs
stranden på ett flertal ställen. Platsen för kantringen ligger i slutet av en S-kurva.
Älvfåran går ca 50 m från landsväg.
På platsen fanns en ca 20 m bred vals. Ca 50 m nedströms denna vals fanns en smal vals
nära älvens östra sida. Ytterligare en smal vals fanns på älvens västra sida ca 150
m nedströms den första valsen. Företagets säkerhetschef har klassat Grenholmsforsen
som lätt till medelsvår 2 (3) vid normalt vattenstånd utan närmare bestämning av
detta. Denna klassning har ifrågasatts av andra forsrännare, som anser att vid det
aktuella vattenståndet borde forsklass 3-4 och med 5 för valsen vara en mer korrekt
klassning.
Forsarna bestod av vågor på upp till 2 m, mindre hål samt enstaka valsar men innehöll
nästan inga stenar i ytan.
Sammanfattningsvis bedömdes Grenholmsforsen vara en relativt kraftig fors med hög
vattenhastighet. Det finns inga säkra bakvatten eller sel förrän ca 2 km nedströms
olycksplatsen.
De båda båtarna var nya och av märket "Norrbåt". De var enligt märkning
klassade för 10 personer eller en maximilast av 1700kg. Längd och bredd på båtarna var
ca 4,3x2,1 m Tubernas diameter var 0,52 m. Båtarna var identiska och av traditionell
forstyp med två tvärtuber.
Båtarna hade "footstraps" och var ej självlänsade. Bägge hade en kraftig
grepplina fästad runt hela båten och två kraftiga utstående bärhandtag på vardera
långsidan. Den ena båten hade en kastlina fästad vid däck. Vid bägge båtarna fanns
fäst en större sjösäck av vattentätt typ.
Vattenföringen den 28 maj karakteriserades av en ovanligt kraftig vårflod med
bl.a.översvämmade vägar. Enligt uppgift från lokalbefolkningen var vattenståndet
betydligt högra än vad som är normalt vid vårflod - möjligen så mycket som 0,5 m
högre än normalt. En av tillfartsvägarna var översvämmad och avstängd ca 10 km
nedströms Holmvattensel. Vattnet stod där 0,4 m över vägbanan.
Kl. 17.00 den 28 maj uppmättes i Holmvattensel en vattentemperatur på 5 graderC
Temperaturen i luften var 20 grader C. Enligt uppgift från en brandman på platsen var
lufttemperaturen tidigare på eftermiddagen 23 grader C.
Samtliga deltagare var enligt uppgifter friska och i god kondition.
Vad beträffar de åtta omkomna verifieras detta vid obduktioner företagna den 29 maj
1995 vid Patologavdelningen, Bodens sjukhus (7) och den 7 juni 1995 vid Rättsmedicinska
institutet i Umeå (1).
Dödsorsaken har i alla fallen varit drunkning och i intet fall har några skador av
betydelse för dödsfallet förelagt.
Vid de rättskemiska undersökningarna har ej påvisats alkohol i lårblod eller urin ej
heller läkemedel i lårblod.
De överlevande undkom utan några fysiska skador.
Vid varje forsrännarföretag skall enligt de säkerhetsföreskrifter som utfärdats av
Forsrännarföretagens Riksorganisation i Sverige (FoRS) finnas en av FoRS godkänd
säkerhetschef. Av en säkerhetschef krävs att han dels har genomgått utbildning, dels
har tillräcklig erfarenhet av forsränning. Dessutom förutsätts att han är väl
förtrogen med forsarna i de vattendrag som företaget använder.
Eftersom Råneälvens Vildmarkservice var ett nystartat företag ingen erfarenhet nog för
att vara säkerhetschef. Den anlitade säkerhetschefen bodde på annan ort. Han hade inte
underrättats om den forsränning som företogs den 28 maj eller om planerna på
forsränning någon av dagarna före.
De två forsrännare som förde befälet i båtarna vid olyckstillfället hade dels
genomgått den av FoRS godkända grundutbildningen våren 1994 under ledning av
säkerhetschefen, dels godkänts av säkerhetschefen. Förutom de två forsrännarna hade
ytterligare en av deltagarna genomgått utbildningen vid samma tillfälle.
Sex av deltagarna, inberäknat forsrännarna, hade åkt samma sträcka tidigare år. En av
forsrännarna hade tillryggalagt samma sträcka vid minst fem tillfällen de två senaste
åren. Vid samtliga färder hade det varit vårflöde. De hade då använt mindre båtar.
Den ene av forsrännarna hade tillbringat många somrar i Mårdsel och kände väl till
Grenholmsforsen. Han visste att det fanns en stor vals och några mindre. Han hade
planerat för hur man skulle kunna forcera den stora valsen.
Av de sex överlevande hade tre ingen tidigare erfarenhet av forsränning. Av de omkomna
var en forsrännare. Två av de omkomna kvinnorna hade tidigare varit med om forsränning.
Undersökningen genomfördes med båtarna liggande på land vid en lufttemperatur på
ca 20 grader C. Båda båtarna var luftfyllda, oskadade och relativt hårt pumpade. En
mittsektion på en av båtarna var mjuk.
Båtarna hade framförts som paddelbåtar dvs utan åror och roddställning. Båtarna med
tillhörande utrustning uppfyllde de grundläggande krav som FoRS säkerhetsregler
ställer.
Den två sjösäckarna innehöll personlig packning för deltagarna. Två paddlar av bra
kvalitet har bärgats.
Endast en flytväst, förmodligen från en överlevande, fanns på platsen. Denna var en
seglarväst av typen Helly Hansen, klassad för över 80 kg. Enligt uppgift från polisen
var samtliga påträffade flytvästar av denna typ.
1.10.1 Strömmande vatten
Vattenströmningen i en älvfåra beror på vilken mängd vatten som förses samt hur
bottnen och älvens stränder ser ut.
Även i den stridaste forsar är vattnet närmast stranden och andra hinder
stillastående. Vid höga strömningshastigheter är detta skikt mycket tunt. Detta
innebär att vattnet har olika hastighet i olika delar av älvfåran. Om älvens
tvärsnitt förändras, ändras också strömningen. När vattendjupet i en älv ökar,
minskar hastigheten hos vattnet. Det beror på att vattenföringen är densamma överallt
i älven. Roterande vatten (virvlar) i strömmande vatten får dock ökad hastighet när
djupet ökar. Detta beror på att de lodräta virvlarna förlängs när vattendjupet
ökar.
När vattnet passerar över en slät häll nära vattenytan är hastigheten hög. Om
djupet snabbt tilltar efter hällen, sjunker vattnets strömningshastighet där. En liten
del av vattnet som strömmat över hällen bildar en underström nära bottnen, Genom att
denna vattenmassa strömmat med stor hastighet har den erhållit en viss rörelseenergi.
Underströmmen kan därför bli kraftig. Lägesenergin från den ovanpå liggande
vattenmassan strävar efter att jämna ut ytan. Resultatet blir en horisontellt roterande
vattenmassa, där överdelen roterar mot strömningsriktningen. En vals har bildats. Ett
föremål som på ytan flyter in mot valsen möter en motriktad vattenström, som verkar
bromsande.
Vid forsar och valsar blandas mycket luft in i vattenmassorna. Detta medför att vattnet
inte har samma bärkraft som vid lugnt flöde.
1.10.2 Forsränningens grunder
En av de äldsta formerna för forsränning utvecklades bland timmerflottarna och innebar
att man stod eller sprang på en eller flera stockar under dessas färd nedför forsen med
hjälp av endast den båtshakeliknande "forrken" och den personliga snabbheten.
Forsränning användes också förr för allehanda transporter med båt nedströms från
det norrländska inlandet till samhällena vid kusten. Idag sker forsränning
företrädesvis med kanot eller gummiflottar.
Gummiflotten är mycket lämplig för forsfärder. Den har stor flytförmåga, är tålig
mot stötar och skarp samt passagerarvänlig genom att den saknar skarpa kanter och hårda
ytor. Vidare kan den bära ganska många personer.
Gummiflottarnas introduktion innebar att möjligheter öppnades för kommersiell
forsränning. Sådan har förekommit i Sverige sedan 1970-talet. Enligt uppgift deltar 40
000-50 000 turister varje år i forsränning.
Det har varit få olyckor med dödlig utgång. Enligt uppgift från sjöfartsverket har
fyra dödsolyckor drabbat den kommersiella forsränningen i Sverige. Dessa inträffade vid
fyra olika tillfällen. Endast vid ett tillfälle har en betalande gäst förolyckats.
De kommersiellt verksamma forsrännarföretagen har bildat en branschorganisation,
Forsföretagets Riksorganisation i Sverige (FoRS), som tillsammans med Sjöfartsverket
utarbetat säkerhetsföreskrifter för verksamheten. FoRS har utfärdat
säkerhetsföreskrifter som skall tillämpas vid kommersiell forsränning. Med kommersiell
forsränning avses att man till allmänheten erbjuder forsfärder mot ersättning. Dessa
föreskrifter, som reviderades under 1992, fastställdes i sin nuvarande lydelse genom ett
årsmötesbeslut den 23 januari 1993 i Umeå. Säkerhetsföreskrifterna utgör den
gemensamma lägsta godtagbara standarden för alla företag anslutna till FoRS.
Forsgradering
FoRS har fastställt regler för forsgradering med utgångspunkt i svårighetsgrad i
olika angivna avseenden - krav på manövrering, valsar, risker för simmare m.m.
Graderingen görs utifrån en helhetsbedömning av dessa faktorer. Någon eller några av
dessa kan räcka för att forsen skall graderas som svårare. Klass 1 är en lätt fors
och klass 6 är en ofarbar fors.
Båtarnas konstruktion och utrustning
FoRS har i sina föreskrifter lämnat riktlinjer för båtarnas konstruktion och
utrustning. Båtarna betecknas som UFF, Uppblåsbar Farkost för Forsfärd. En UFF skall
vara byggd enligt erkända normer för kommersiell forsränning.
Passagerarnas utrustning
I föreskrifterna anges även vilken utrustning passagerarna skall ha. Samtliga skall
vid forsfärd bära flytväst. Vid medelsvår (3-4) och svår forsfärd (5) bör
flytvästen vara anpassad för kommersiell forsränning. Flytvästen bör ha en bärkraft
över 110 N och vara försedd med minst tre bra låsanordningar samt ge bra skydd för
rygg och nacke. Vid medelsvår och svår forsfärd bör samtliga passagerare bära hjälm.
Vid lätt och medelsvår (2) forsfärd bör hjälm kunna erbjudas gästerna. De nu angivna
reglerna är obligatoriska från och med säsongen 1997. När risk för köldchock
föreligger skall samtliga passagerare bära våtdräkt eller motsvarande. Våtdräktens
tjocklek bör inte understiga 3 mm.
Forsrännarens utrustning
På forsrännarens personliga utrustning ställs ytterligare krav. Han skall bära
flytväst avsedd för kommersiell forsränning. I huvudsak skall han ha samma utrustning
som passagerarna men med avvikande färg på ev. hjälm. Forsrännaren skall vara utrustad
med visselpipa och kniv.
Turregler
I FoRS föreskrifter finns ett relativt omfattande avsnitt om turregler. I dessa anges
i första punkten att aktuella fakta om väder och vattenstånd skall inhämtas och
beaktas. Det skall vidare finnas en namnlista över samtliga passagerare hos
organisatören på land. Det åligger forsrännaren att orientera sig om bl.a.
passagerarnas simkunnighet, nykterhet och allmäntillstånd (okulärt).
Passagerarna skall ges en fullständig säkerhetsgenomgång som anpassats till turens
svårighetsgrad. Säkerhetsgenomgången skall i vart fall innehålla följande moment.
Forsrännarna och den sträcka som skall rännas skall presenteras. Passagerarnas
utrustning skall genomgås och kontroll skall ske av hur utrustningen anbringats.
Passagerarna skall erhålla information om UFF:s konstruktion, utrustning och hur den
används. Särskilt viktig är informationen om kastlina och grepplina. De nödvändiga
kommando-orden skall genomgås. Passagerarna skall erhålla information om risker och
tänkbara nödsituationer vid exempelvis stenkörning och vältning. Informationen skall
även lämnas om hur en passagerare skall bete sig när denne fallit överbord (ev.
självräddning). I förekommande fall övas paddelteknink. Nödsituationerna skall
genomgås särskilt före färden. Vid långturer där kontakt med räddningstjänsten
saknas eller där räddningstjänsten kan ha svårt att nå fram bör minst två UFF
framföras tillsammans. Svåra passager skall alltid landrekognosceras före färden.
Antalet forsrännare i varje UFF skall anpassas till passagerarnas behov och forsens
svårighetsgrad. När flera forsrännare deltar i samma UFF skall en vara befälhavare.
Samtliga forsrännare som deltar i samma UFF eller i grupp av UFF skall vara överens om
hur färden skall genomföras.
Vid rekognosceringstur skall endast forsrännare och eventuellt forsrännare under
utbildning eller erfarna forspaddlare delta. Med rekognosceringstur avses att åka
antingen i en ny fors eller i en tidigare befaren fors vid nytt vattenstånd.
Säkerhetsch-efen skall vara närvarande. Forsfärd utan forsrännare eller forssimning
skall arrangeras så att antingen följebåt eller UFF finns tillgänglig eller annan
bevakning med beredskap att hjälpa vid nödsituation.
Åldersgränser för passagerare
I ett särskilt avsnitt anges åldersgränser för passagerare. För att delta i lätt
forsfärd bör man ha fyllt fem år. Högst åtta barn under tolv år per vuxen
(>18år) får förekomma i en UFF. De vuxna skall ha fått information om handlande i
nödsituation. För att delta vid medelsvår forsfärd (3-4) bör man vara tolv år
fyllda. För att någon skall få delta vid svår forsfärd krävs att denne fyllt 18 år.
Behörigheter
FoRS har även fastställt krav för behörighet. En person kan av FoRS styrelse
godkä- nnas som säkerhetschef om man har två års dokumenterad erfarenhet från
yrkesmässig verksamhet med UFF. Vid prövningen huruvida någon kan godkännas att vara
säkerhetschef skall hänsyn tas till huruvida personen ifråga har erfarenhet av och
kunskap om de forsar som det aktuella forsföretaget använder i sin verksamhet liksom
erfarenheter från forsränning i andra älvar med motsvarande svårighetsgrader. Hänsyn
skall också tas till personens omdöme och lämplighet.
Godkännande att vara säkerhetschef får återkallas om förutsättningar för
godkännande inte längre föreligger. Den som redovisar utförlig kursplan samt anger
vilka som skall meddela undervisning kan av FoRS godkännas att leda kurs i
grundutbildning för forsrännare. Kursen är därmed godkänd av FoRS
För att någon skall vara behörig att arbeta kommersiellt som forsrännare skall
personen vara minst 18 år. För färd i svår fors krävs att personen fyllt 21 år.
Vidare skall han/han ha genomgått av FoRS godkänd grundutbildning och då befunnits
lämplig. Personen skall vara förtrogen med de lokala förhållandena bl.a. om
säkerhets- och räddningsplan samt ha erhållit lokal praktik. Personen skall vara
godkänd av säkerhetschefen att föra UFF på den aktuella sträckan. För att föra UFF
i medelsvår fors bör personen ha deltagit vid minst fem turer på sträckan som
"andre förare". För kommersiell färd i svår fors bör personen ha fört UFF
i minst en säsong eller 20 turer i medelsvår fors samt ha deltagit vid fem turer på
aktuell sträcka som "andre förare".
Säkerhetschefens åligganden
Säkerhetschefens åligganden anges i ett särskilt avsnitt. Säkerhetschefen ansvarar
för att företaget bedriver forsränning i enlighet med säkerhetsföreskrifterna.
Säker- hetschefen ansvarar således för att alla anställda följer
säkerhetsföreskrifterna och att utrustningen är i enlighet med de uppställda
föreskrifterna. Säkerhetschefen svarar för att räddningsplan och säkerhetsplan finns
upprättade. Han ansvarar för att alla företagets forsrännare erhållit lokal
information och lokal praktik. Detta gäller särskilt räddnings- och säkerhetsplanerna.
Forsränningens åligganden
Enligt FoRS föreskrifter åligger det forsrännaren att ansvara för att färden sker
i enlighet med FoRS säkerhetsföreskrifter. Han skall avstå från att föra UFF om han
inte anser att säkerheten är godtagbar för varje passagerare. Han skall avvisa
olämpliga passagerare. Han skall särskilt beakta deras ålder, nykterhet och
simkunnighet.
Säkerhetsplan
I avsnittet om säkerhetsplan anges först och främst att en sådan skall vara
upprättad. I denna skall anges hur olyckor förebyggs och begränsas på de sträckor som
nyttjas. Den skall innehålla en beskrivande skiss över färden, uppta de risker för
fall, hål, valsar m.m. som är vikt för forsrännaren att känna till. Säkerhetsplanen
skall även innehålla forsgradering vid olika vattenstånd för de sträckorna som
nyttjas. Den skall vara tillgänglig för och väl känd av varje forsrännare. Ett
exempel skall lämnas till ordföranden i FoRS.
Räddningsplan
Varje företag skall enligt föreskrifterna ha en räddningsplan. Denna skall
underlätta för räddningspersonal att snabbt komma till undsättning. Tillgängliga
kommunik -ationsvägar såsom radio, telefon m.m. skall redovisas. Planen skall beskriva
tillgängliga transportvägar och deras kapacitet samt ange lämpliga tilltänkta
uppsamlingsplatser. Räddningsplanen skall utformas i samverkan med berörda myndigheter
såsom räddningskår och polis och med övriga säkerhetschefer i regionen. Exemplar av
räddningsplanen skall finnas hos den lokala räddningsorganisationen och vara
tillgänglig för och väl känd av samtliga som deltar i verksamheten. Ett exemplar skall
lämnas till ordföranden i FoRS.
Olycksrapportering
I ett särskilt avsnitt behandlas rapportering av olyckor. En olycka där någon person
kommit till skada och /eller allvarliga materialfel uppstått skall rapporteras till FoRS
styrelse. Rapporten skall innehålla en kort beskrivning om vad som inträffat och bör,
om så är påkallat, innehålla förslag till åtgärder som kan förhindra liknande
olyckor. Rapporten skall upprättas av säkerhetschefen vid företaget. Rapport bör även
lämnas till FoRS styrelse när pressen visat intresse för olyckan eller tillbudet.
Utredning av allvarliga olyckor
Sista avsnittet i föreskrifterna behandlar utredning av allvarliga olyckor. Häri
anges att säkerhetschefen vid en allvarlig olycka omedelbart skall anmäla vad som
inträffat till FoRS ordförande. Nås inte ordföranden skall Sjöfartsinspektionen
omedelbart kontaktas. Inspektionen tar då över sökandet av ordföranden,
Sjöfartsverkets kontaktman och eventuellt Statens haverikommission. Ordföranden skall
omedelbart när anmälan inkommit kalla samman den särskilda grupp som har att utreda
allvarliga olyckor; utredningsgruppen. Därefter skall styrelsen informeras snarast.
Utredningsgruppen skall bestå av en person från Sjöfartsverket och en person utsedd av
ordföranden. Lämpliga personer bör vara tillfrågade och redovisade för medlemmarna
inför säsongstarten. Målsättningen med utredningsgruppens arbete är att ta vara på
de erfarenheter olyckan ger för att undvika ett upprepande samt, om erfarenheterna
föranleder det, ge förslag till förbättringar av säkerhetsföreskrifterna. Det
resultat som utredningsgruppen redovisat för styrelsen skall komma säkerhetscheferna
till del snarast.
Utbildning
Vid FoRS årsmöten de senaste två åren har utbildningsfrågan diskuterats. Vid
årsmötet 1995 fastslogs principen med två utbildningsetapper - grundkurs och lokal
utbildning. Grundkurs för forsrännare skall omfatta minst 56 lektioner, vilket motsvarar
sju studiedagar. Följande moment skall ingå.
1. FoRS säkerhetsföreskrifter, 4 lektioner, teoretiskt moment.
2. Utbildning i mindre farkost, 8 lektioner, praktiska övningar.
3. Rodd och paddelteknik i UFF, 8 lektioner, praktiska övningar.
4. Läsa vatten och forsgradering, 4 lektioner, teori och praktik.
5. ABC, Hjärt- och lungräddninskurs samt allmän information om nedkylning, 8 lektioner,
teori, och praktik.
6. Materielkännedom, 4 lektioner, teori och praktik.
7. Ledarskap, 6 lektioner, teori, och praktik.
8. Olyckstillbud och räddningsaktioner, 12 lektioner, teori och praktik
9. Allemansrätten, 1 lektion, teori.
10. Teoretiskt prov, 1 lektion.
Resultatet skall dokumenteras för dem som lämpar sig för att arbeta med
forsränning.
Det avslutande teoretiska provet skall innehålla frågor från avsnitten 1 och 3-10. De
praktiska färdigheterna skall kontrolleras under hela kursens gång.
Den som arrangerar kursen skall före kursstart ha fått FoRS godkännande av kursplan,
kursuppläggning och kursledare.
Den lokala utbildningen skall ombesörjas av säkerhetschefen inom forsföretaget. Den
skall ge ingående kunskaper om de forsar som används av företaget, alternativa spår,
valsar m.m. samt som säkerhets- och räddningsplanernas uppgifter. Vidare skall den ge
god vana vid företagets utrustning. Denna utbildning skall i huvudsak vara praktisk och
bl.a. innehålla tjänstgöring som andre rännare i flotte.
Kl. 13.13 inkom larm om olyckan till räddningstjänsten i Boden. Första
räddnings-fordonet på plats kom från räddningsvärnet i Gunnarsbyn. Räddningsledaren
från Boden anlände med sin insatsstyrka kl. 14.18. Ambulanspersonal från Boden hade
dock anlänt tidigare och påbörjat insatsen.
Räddningsledaren fick vid ankomsten uppgift om att sex personer påträffats och att
övriga åtta saknades. Han gav därför order om att räddningstjänstens båt skulle
sjösättas och bemannas med tre brandmän, som påbörjade eftersökning. Två brandmän
stannade i skadeområdet för avspärrning och andra arbetsuppgifter.
Efter det att polis, sjukvårdsgrupper och besättningarna från en polishelikopter och en
helikopter från ett privat företag hade anlänt, upprättades en ledningscentral i en
stuga. I inledningsskedet av insatsen organiserades en ledningsgrupp bestående av
räddningsledaren, polisinsatschefen och ledningsläkaren.
Polisen tog hand om registreringen på uppsamlingsplatsen, medan sjukvårdsgrup-perna och
ambulanspersonalen tog hand om de överlevande från olyckan och anhöriga till de
saknade.
Med hjälp av helikoptrarna och ambulanspersonalen kunde tre personer som tagit sig i land
på holmar transporteras till uppsamlingsplatsen. Tre av de överlevande tog sig dit på
egen hand.
Sex drunknade bärgades i ett tidigt skede. Den sjunde hade fastnat i en fors några meter
från land och upptäcktes av besättningen i den ena helikoptern. Genom att piloten
visade på platsen kunde räddningspersonal ta i land den omkomne.
När räddningsledaren bedömde att ytterligare insatser från den kommunala
räddningstjänsten inte behövdes, beslöt han avveckla verksamheten på platsen. Kl.
19.20 övergick polisinsatschefen därför till att bli räddningsledare, eftersom att en
person fortfarande saknades.
Torsdagen den 1 juni bärgades den åttonde av de omkomna ca 800 m nedströms
olycksplatsen.
De nyttotransporter som tidigare bedrivits i dessa forsar talar för att man på att
säkert sätt kan ta sig genom dem utan att kantra. Förutsättningen är dock att man är
väl förtrogen med älven och vet hur man passerar de olika forsarna.
När forsränningen bedrivs som sport ligger det i sakens natur att vissa passager kan
medföra risk för kantring. Att i ett sådant sammanhang ta en medveten risk innebär
ingen större fara, om deltagarna är forsrännare eller tillräckligt tränade och
instruerade deltagare och om utrustningen är anpassad till färden.
Vid kommersiell forsränning skall däremot företaget ansvara för att passagerarna inte
utsätts för allvarlig fara. Den nu aktuella färden var definitionsmässigt inte att
betrakta som kommersiell. Regeln borde dock i princip tillämpas i alla sammanhang, där
det följer med passagerare som inte är utbildade forsrännare eller forsrännare under
utbildning.
SHK har bedömt att - med rådande vattentemperatur och vattenstånd - en erfaren
forsrännare i kajak eller gummibåt och med fullgod utrustning i form av hjälm, kraftig
flytväst och våtdräkt skulle ha kunnat klara färden. Stor försiktighet hade dock
varit påkallad dels på grund av att det förekom översvämmad skog, dels på grund av
att det inte fanns några lugna partier för samling eller räddning. Det hade dock varit
helt nödvändigt att undvika valsen vid olycksplatsen. Den var så kraftig att den enligt
SHK:s mening troligen skulle ha vält även en större gummibåt. En utbildad forsrännare
borde dock ha kunnat undvika valsen efter en ordentlig rekognoscering direkt före
färden.
Det fanns inga större svårigheter uppströms olycksplatsen även om det fanns mindre
valsar vid stränderna. Däremot var det inte lämpligt att vid detta tillfälle
genomföra färden med en otränad besättning utan ordentlig utrustning såsom flytväst,
våtdräkt och hjälm.
Vid vårfloden kan skillnaderna i vattenstånd variera på bara några timmar. Det gå
inte att i förväg exakt fastställa vid vilken tidpunkt det högsta vattenståndet
inträffar.
Forsrännarna hade inte undersökt vattenföringen i Grenholmsforsen omedelbart före
färden. Detta hade t.ex. kunnat ske under färden mot Mårdsel. De hade inte heller
rekognoscerat någon förbigångsled vi valsen.
Forsrännarna har förklarat att man, när en forsfärd planeras, inte utgår från att
båda båtarna skall kantra. Det ingick i stället i planeringen att man skulle använda
sig av två båtar för att kunna bistå varandra om en båt kantrade. Vidare hade man
bjudit så många att båtarna fick tillräcklig tyngd för att kunna "pressa
sig" genom valsar.
Om två båtar skall kunna bistå varandra i samband med forsränning förutsätter det
att en båt går först och väljer ett säkert spår förbi den riskabla platsen för att
nedströms denna plats kunna hjälpa dem som kommit i vattnet från den andra båten.
Även det fallet att endast en båt kantrade var alltså mindre väl förberett såvitt
gäller Grenholmsforsen då båda båtarna avsågs gå genom den stora valsen.
Forsarna i Grenholmsforsen hade en sammanlagd längd av ca 2 km innan man kom till ett
sel, där bärgning av personer hade kunnat ske. Denna sträcka är även under gynnsamma
förhållanden alltför lång.
Endast den nödvändigaste utrustningen medtogs. Alla deltagare bar flytvästar. Dessa var
dock avpassade för segling och därmed mindre lämpliga för forsränning. Ingen bar
hjälm eller våtdräkt.
Sammanfattningsvis finner SHK att färden kännetecknas av bristfälliga förberedelser.
Framför allt borde forssträckan ha rekognoscerats från land omedelbart före färden.
Både forsrännare och säkerhetschef har underskattat de svårigheter och faror som Råne
älv erbjuder vid högt vattenstånd.
Forsrännarna blev båda överraskade av att valsen i Grenholmsforsen var så hög. Det
var svårt att på det korta avståndet från älvkröken fram till valsen - några hundra
meter eller i tid mindre än en minut - förbereda och genomföra en säker passage vi
sidan om den. Deltagarna var inte heller så tränade att de skulle kunna paddla
tillräckligt effektivt för att med säkerhet ta sig utanför valsen. Om man kommit med
sidan in i valsen hade man kantrat omedelbart.
Båda båtarna fastnade i valsen - ledarbåten sannolikt något längre. De ombordvarande
kastades i vattnet och fördes - efter att ha slungats omkring i valsen - nedströms
längs en ca 2 km lång fors.
Vid så låg vattentemperatur som 5 grader C innebär fall i vattnet en uppenbar
risksituation. Störningar i den autonoma andnings- och cirkulationsregleringen kan snabbt
leda till dödlig utgång. Även om en sådan effekt av köldchocken uteblir kommer
avkylning snabbt att leda till en sänkning av kroppstemperaturen med bland annat
muskelkramper som följd. Speciellt i stritt vatten kan då svårigheterna att hålla sig
ovanför vattenytan bli påtagliga. Vid vattentemperaturer under 10 grader C utgör
exempelvis våtdräkter ett värdefullt skydd.
Överlevnadsmöjligheterna försämrades också avsevärt av att det inte fanns något
lugnvatten inom rimligt avstånd nedströms valsen. De som överlevde händelsen har
samtliga lyckats ta sig i land efter något hundratal meters färd.
Samtliga deltagare bar visserligen flytväst. Det var emellertid västar som hade
otillräcklig flytkraft, vilket under rådande förhållanden måste betraktas som
olämpligt om de inte används i kombination med våt- eller torrdräkt. FoRS
rekommendation om flytvästar för passagerare hade inte beaktas. Kunskaperna om vilka
krav i övrigt som bör ställas på flytvästar avsedda för forsränning är emellertid
otillräckliga. I många länder finns standard med krav på våtdräkt och en flytväst
med en lyftkraft på 60-80 N. FoRS regler kräver från och med 1997 en flytväst med en
lyftkraft av 110 N vid medelsvår och svår forsfärd. Angivelserna på flytvästar i
fråga om kroppsvikt utgår från förhållandena i lugnt vatten. Förhållandena i en
fors skiljer sig avsevärt från detta. Enligt SHK:s mening bör det därför undersökas
vilka typer av västar som lämpar sig för forsränning och lämplig lyftkraft vid olika
förhållanden.
Även om endast den första av båtarna kapsejsat hade det blivit svårt för
besättningen i den andra båten att hjälpa sina kamrater. De hade först i närmaste
lugnvatten efter valsen kunnat vara till hjälp.
Sammantaget kan SHK inte dra annan slutsats än att överlevnadsmöjligheterna under
rådande förhållanden var mycket begränsade.
Några offentligrättsliga regler för forsränning finns inte i Sverige. Inte heller
finns det någon myndighet som har tillsynsansvar för verksamheten. Sjöfartsverket har
emellertid medverkat när de regler som Forsföretagens Riksorganisation i Sverige (FoRS)
har utarbetat togs fram. Det är dock att märka att dessa regler endast är tillämpliga
vid kommersiell forsränning, dvs när betalande passagerare följer med. Reglerna var
alltså inte tillämpliga för denna färd.
Forsrännarna har emellertid uppenbarligen vid planering och genomförande av färden
sökt ledning i dessa regler. Ett antal avsteg har dock gjorts, bl.a. och främst genom
att Grenholmsforsen inte rekognoscerats från land.
Den säkerhetsplan som reglerna förutsätter saknades för Råneälvens Vildmarks-
service.
Räddningsplanen för företaget upptar två A4-sidor. Den innehåller bl.a. telefonnummer
till företaget, vilka kartblad som behövs för att överblicka företagets
verksamhetsområde och en beskrivning av den sträcka av älven som företaget använder
sig av. Vidare anges de olika forsarnas svårighetsklass. Det ges också vissa
kompletterande upplysningar om fyra av forsarna. Grenholmsforsen anses som den svåraste
och är klassificerad som 2 (3). Vid vårflöde klassas forsarna upp en klass. De
uppgifter som enligt föreskrifterna skall finnas i en räddningsplan såsom uppgifter om
tillfartsvägar och uppsamlingsplatser saknas.
Vid planering av forsfärder måste man utgå från att deltagarna är helt utelämnade
åt sig själva om en båt kantrar. Det mycket snabba förloppet vid denna typ av olyckor
gör att räddningstjänsten inte kan förväntas ingripa förrän de överlevande nått
land.
Vid forsfärd måste man räkna med att en båt kan kantra. Kraven på deltagarna och
utrustningen bör ställas mot den bakgrunden. Även sådana faktorer som vattentemperatur
och tillgång till lugnvatten efter forsar bör beaktas. I en forssträcka är
möjligheterna till undsättning begränsade till vad man kan åstadkomma med hjälp av
kastlinor och liknande.
Drunkningsolyckor omfattas i och för sig av den kommunala räddningstjänstens
åligganden. Behovet av ett snabbt ingripande är dock så stort att en insats från
räddningstjänstens sida bara under mycket gynnsamma förutsättningar kan ge resultat.
Räddningstjänstens möjligheter att bistå vid forsränningsolyckor är därför normalt
begränsade till att undsätta personer som tagit sig i land på holmar e.d. eller att
bärga en båt om den fastnat eller vattenfyllts.
Enligt räddningstjänstlagen skall kommunerna främja olycks- och skadeförebyggande
verksamhet. I detta sammanhang torde det innebära att det åligger kommunerna att
samarbeta med forsrännarföretagen vid framtagande av räddningsplaner.
Den räddningsplan som redovisats av företaget motsvarar inte helt de krav som ställs i
FoRS regler. Även reglerna har emellertid svagheter. Regeln i avsnitt 13.4 anger att
räddningsplanen skall finnas hos den lokala räddningsorganisationen - i detta fall
räddningsvärnet i Gunnarsbyn. Det är emellertid räddningschefen i kommunen som har
ansvar för beredskapen. Den lokala räddningsorganisationen kan inte åläggas att hålla
beredskap. Avtal om räddningstjänst bör i stället träffas med räddningschefen, som
kan utnyttja honom underställda enheter. Han kan dessutom begära hjälp med insatsen
från närliggande kommuner eller, om så erfordras, från statliga myndigheter.
En omständighet som bör beaktas när räddningsplanerna utarbetats är att personer som
hamnat i vattnet och blivit nedkylda behöver bli omhändertagna snabbt. I den nu aktuella
olyckan fanns visserligen helikoptrar tillgängliga och gjorde en värdefull insats. Den
hade dock underlättats om någon av dem hade haft tillgång till vinsch.
a) De använda farkosterna uppfyllde FoRS regler.
b) Forsrännarna hade genomgått FoRS grundkurs för forsrännare.
c) Vid tillfället rådde osedvanligt stark vårflod och låg vattentemperatur.
d) Forssträckan hade inte rekognoscerats från land före färden.
e) Företagets säkerhetschef hade inte informerats om färden.
f) Deltagarna använde flytvästar men inte våtdräkter.
g) Efter en älvkrök upptäckte forsrännarna att en vals i forsen var högra än
väntat.
h) I den uppkomna situationen kunde de inte undvika att gå in i valsen.
i) Samtliga ombordvarande i båda farkosterna kastades ur farkosterna.
Olyckan orsakades av bristfälliga förberedelser för färden, främst i fråga om
rekognoscering, kontakt med säkerhetschefen och val av utrustning för deltagare.
SHK rekommenderar Sjöfartsverket
1. att verka för att ansvaret för tillsyn över den kommersiella forsränningen
klarläggs,
2. att verka för att FoRS-reglerna för kommersiell forsränning ses över, främst i
fråga om skydd mot nedkylning, flythjälpmedel och referenser för vattenstånd,
3. att verka för att FoRS tillsyn över forsränningsföretagen förbättras och
4. att verka för att kunskapsläget i fråga om risker för nedkylning och om
lämpliga flythjälpmedel för forsränning förbättras.
Webmaster@itadventure.se
Copyright © 1998 Mikael Eklund